• 2017.06.05
  • Aasa Polska

Jak złożyć reklamację do banku?

Większość z nas jest zadowolona z poziomu usług w swoim banku. Wtedy, gdy znajdziemy lepszą ofertę, możemy również zdecydować się na zmianę instytucji na inną, która będzie spełniała nasze oczekiwania. Zdarza się jednak, że bank naliczył nam niesłusznie dodatkowe koszty lub popełniony zostanie inny błąd po stronie banku. Wtedy możemy napisać reklamację. Jak to zrobić?

Najczęściej reklamacje kojarzymy z zakupami takimi jak odzież, ubrania czy AGD i RTV. Wtedy możemy zwrócić się do sprzedającego w ramach rękojmi lub do producenta oferującego nam gwarancję ze swoim roszczeniem. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że reklamację możemy złożyć również w banku.

Reklamacją w banku jest wobec tego zwrócenie się do tej instytucji w formie skargi lub zażalenia na nieprawidłowo zrealizowaną usługę, nieodpowiednio naliczone opłaty, a także wtedy, gdy nie jesteśmy zadowoleni z produktów bankowych.

Reklamację możemy złożyć w każdym banku. Najczęściej informacje o tym, na jaki adres powinniśmy kierować dokument, znajdziemy na stronie internetowej banku. W większości przypadków możemy po prostu złożyć ją w placówce albo wysłać pocztą. Niektóre banki pozwalają też na przekazanie reklamacji w sposób elektroniczny – jako wiadomość e-mailowa lub też podczas rozmowy z pracownikiem telefonicznie lub na czacie.

Jak napisać reklamację?
Zasadniczo nie ma ustalonego wzoru, jak ma wyglądać reklamację. Zdarza się, że banki posiadają ustalone formularze reklamacyjne, które udostępniane są klientom. Znajdziemy je zwykle na stronach internetowych.

Oczywiście, reklamację możemy napisać własnoręcznie. Musimy jednak pamiętać o tym, żeby zawrzeć w dokumencie odpowiednie informacje, które pozwolą rozpatrującym reklamację na uzyskanie wszystkich potrzebnych danych na temat nas oraz sprawy, do której się odnosimy.

W każdej pisemnej reklamacji powinny znaleźć się poniższe informacje:

• dane kontaktowe osoby składającej reklamację – imię i nazwisko, adres korespondencyjny, numer telefonu do szybkiego kontaktu
• dane banku – nazwa banku, oddział, adres siedziby, także imię i nazwisko oraz pozycja osoby, gdy piszemy do konkretnej, na przykład Prezesa Zarządu Banku
• dokładny opis problemu – opisujemy problem krótko i treściwie, z zaznaczeniem terminów, kwot
• propozycja rozwiązania problemu – wskazujemy na swoje oczekiwania w stosunku do banku
• własnoręczny podpis i data – niezależnie od tego, czy reklamację piszemy ręcznie czy na komputerze, pod nią powinien znaleźć się własnoręczny podpis z datą

Pamiętajmy o tym, aby nie owijać w bawełnę w naszej reklamacji. Nie stosujmy zbyt wielu przymiotników, opisów uczuć, trzymajmy się faktów. Do naszej reklamacji możemy dodać też załączniki, na przykład potwierdzenie transakcji.

Ile czasu ma bank na udzielenie odpowiedzi?
Czas udzielenia odpowiedzi przez bank jest indywidualny. Niektóre banki szybko odpowiadają swoim klientom, inne zwlekają. Generalnie jednak procedura reklamacyjna nie powinna trwać więcej niż 30 dni, natomiast wydłużenie czasu rozpatrywania reklamacji może pojawić się w bardziej skomplikowanych przypadkach.