Zadzwoń: 22 4 600 300 801 40 40 40

Linia lotnicza zgubiła bagaż – co zrobić?

Linia lotnicza zgubiła bagaż – co zrobić?

Zagubienie bagażu na lotnisku nie jest niczym dziwnym. Jeżeli wobec tego nie możesz znaleźć swoich walizek, nie wpadaj od razu w panikę. Statystyki wskazują, że zaledwie 2% zagubionych bagaży nie odnajduje się w ogóle. Co powinniśmy wtedy zrobić?

Chyba nie ma nic gorszego niż zagubiony bagaż podczas naszej podróży. Taki problem może pojawić się zarówno na dłuższych, jak i na krótszych trasach, ale zdecydowanie większa szansa na problemy jest wtedy, gdy latamy z przesiadkami.

Gdzie zgłosić zagubienie bagażu?

Jeżeli zauważamy, że na lotnisku nie ma naszego bagażu, pierwsze, co powinniśmy zrobić, to udanie się do specjalnego punktu zagubionego bagażu oznaczonego jako „Lost luggage”. W tym właśnie punkcie możemy zgłosić, że nasz bagaż został zagubiony. Musimy wtedy okazać kartę pokładową, z którą weszliśmy do samolotu i odcinek z kodem kreskowym świadczący o nadaniu bagażu otrzymany przy odprawie biletowo-paszportowej – jest on zwykle przylepiony na bilecie lub paszporcie.

Także w punkcie musimy powiedzieć, jak wygląda nasz bagaż – jakiej jest wielkości, jakiego koloru – w tym celu najczęściej korzystamy ze specjalnej planszy. Potem wypełniamy formularz z naszymi danymi, w tym również z naszym adresem, pod który linia lotnicza powinna dostarczyć bagaż, gdy ten się odnajdzie.

Co należy się za zagubiony bagaż?

Wielu dobrych przewoźników oferuje swoim klientom zapomogi pozwalające na zakupienie potrzebnych rzeczy, do których nie mamy dostępu ze względu na brak bagażu. Wysokość takiej zapomogi wynosi najczęściej 100 dolarów albo 100 euro, ale może być ona niższa w zależności od kraju.

Niektóre linie lotnicze stosują też inny system, a mianowicie wskazują nam limit, do którego możemy wykonać zakupy, aby potem otrzymać zwrot po przedstawieniu rachunków.

Inna metoda to wręczanie specjalnych pakietów z najpotrzebniejszymi przedmiotami, na przykład koszulką, skarpetkami, artykułami higienicznymi.

Kiedy zagubiony bagaż staje się bagażem zaginionym?

Jak wspomnieliśmy na wstępie, tylko 2% bagażów nie odnajduje się w ogóle. W większości przypadków po kilku dniach czy tygodniach otrzymamy nasz bagaż z powrotem. Oczywiście, powinniśmy sprawdzić jego zawartość, czy wszystko jest w porządku i nic nie zostało ukradzione.

Jeżeli jednak po miesiącu nie otrzymamy żadnej informacji, bagaż uznać możemy za zaginiony, czyli nie do odzyskania. Wówczas należy nam się za niego odszkodowanie. Niestety, nie zawsze kwota jest wystarczająca, aby zrekompensować stratę. Pamiętajmy o tym, że wartościowych rzeczy w bagażu odprawianym do luku bagażowego nie powinniśmy przewozić – należy mieć je przy sobie w bagażu podręcznym.

Ubezpieczenie bagażu lotniczego

Warto też wskazać, że niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe posiadają w swojej ofercie polisy turystyczne obejmujące także odszkodowanie za zagubiony bagaż. To bardzo atrakcyjna propozycja, gdy obawiamy się, że pozostaniemy bez naszej walizki.

Polisy tego rodzaju kosztują niewiele i pozwalają nam na uzyskanie sporej sumy odszkodowania, gdy okaże się, że walizka zostanie zagubiona. Umowę ubezpieczeniową tego rodzaju możemy zawrzeć także on-line.