Zadzwoń: 22 4 600 300 801 40 40 40

Samochód używany z ukrytymi wadami

Samochód używany z ukrytymi wadami

Zakupienie samochodu używanego to zdecydowanie najbardziej popularny sposób na pozyskanie czterech kółek. Na rynku znajdziemy wiele różnych pojazdów w pełnej gamie cen. Wybranie tego odpowiedniego może być jednak poważnym wyzwaniem. Gdy nie znamy się na motoryzacji zbyt dobrze, w takim przypadku istnieje ryzyko, że kupimy samochód z wadami. Co powinniśmy wtedy zrobić?

Zanim zdecydujemy się na zakupienie samochodu używanego, powinniśmy pamiętać o tym, żeby dokładnie sprawdzić jego stan techniczny. Niestety, nie każdy pojazd znajdujący się w sprzedaży odpowiada swojemu opisowi. Zdarza się, że handlarze próbują specjalnie wprowadzić klienta w błąd. Może również pojawić się sytuacja, gdy sam sprzedający nie wie, że samochód ma jakąś wadę.

Sprawdź auto przed zakupem!

Jako klient powinniśmy wtedy dokładnie zbadać pojazd, aby trafić na taki, który będzie tani i dobry. Najlepiej wtedy, gdy znamy się na samochodach, szczegółowo sprawdzić stan pojazdu – zajrzeć we wszystkie ważne miejsca, wykonać pomiar specjalnym testerem lakieru. Gdy jednak nie znamy się motoryzacji, możemy poprosić kogoś znajomego, kto ma większe oświadczenie. Także możemy skorzystać z pomocy firm, które zajmują się świadczeniem takich usług.

Wobec tego poprzez dokładne sprawdzenie upatrzonego przez nas samochodu przed zakupem możemy zmniejszyć ryzyko, że kupimy taki pojazd, który nie będzie odpowiadał nam w pełni i będzie nawet stwarzał poważne problemy.

Co wtedy, gdy stan auta nie pokrywa się z zapewnieniami sprzedającego?

Jednak zawsze może zdarzyć się, że zakupimy taki samochód, którego stan techniczny niekoniecznie będzie odpowiadał opisowi czy zapewnieniom sprzedającego. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji?

Oszukane osoby mogą w takim przypadku skorzystać z tak zwanej rękojmi, czyli zareklamować wadliwy towar. Rękojmia obejmuje wszystkie towary konsumpcyjne, w tym także samochody. Gdy wobec tego wykryjemy jakąś wadę, o której wcześniej nie wiedzieliśmy przy zakupie, wtedy możemy złożyć u sprzedającego reklamację, a w niej określić swoje oczekiwania.

Jako konsument mamy możliwość zażądania od sprzedającego następujących działań:

• wymiana samochodu

• naprawa samochodu na koszt sprzedającego

• odstąpienie od umowy, czyli oddanie samochodu

• obniżenie ceny samochodu

Wybór konkretnego rodzaju żądania zależny jest od sprzedającego. Warto jednak pamiętać o tym, że obniżenie ceny i odstąpienie od umowy nie jest możliwe wtedy, gdy sprzedawca niezwłocznie i bez niedogodności dla kupującego wymieni niesprawne elementy pojazdu.

Jeżeli sprzedający nie odpowie na naszą reklamację w terminie 14 dni, wówczas prawo przewiduje, że jest ona uznana. Gdy sprzedawca nie spieszy się z naprawami usterki, wtedy kupujący może także wyznaczyć ostateczną datę do naprawy. Po tej dacie może on zażądać odstąpienia od umowy albo obniżenia ceny.

Pamiętajmy o tym, że odpowiedzialność sprzedającego z tytułu rękojmi za wady wynosi 2 lata. W przypadku samochodów używanych okres ten może być skrócony do roku, ale wtedy kupujący musi być o tym poinformowany.