• 2017.05.03
  • Aasa Polska

Zgubiony dowód osobisty? Zgłoś to od razu

Nie potrafisz znaleźć swojego dowodu osobistego i myślisz, że go zgubiłeś? A może został on ukradziony razem z twoim portfelem? W takim przypadku nie zwlekaj, ale od razu zgłoś to odpowiednim instytucjom. Gdzie należy się udać?

Dowód osobisty jest podstawowym dokumentem w Polsce. Służy nam do potwierdzania tożsamości w urzędach, korzystamy z niego w bankach, pokazujemy przy odbieraniu listów i paczek na poczcie, przy zawieraniu umów w różnych firmach. Wobec tego wtedy, gdy nasz dowód osobisty dostanie się w niepowołane ręce, możemy mieć sporo problemów.

Zagubiony albo skradziony dowód może posłużyć do:
• wzięcia pożyczki w banku lub w instytucji pozabankowej
• wzięcia na raty drogich przedmiotów
• wykorzystania przy jeździe bez biletu w środkach transportu
• podpisania umów na nasze nazwisko, na przykład umowy o abonament
• skorzystania z usług wymagających przedstawienia dowodu, na przykład przy wypożyczeniu pojazdów czy maszyn

O tym, że dowód został wykorzystany w powyższych celach, jego właściciel dowiaduje się zwykle po fakcie, gdy otrzymuje pismo od firmy windykacyjnej lub komornika. Możemy się jednak przed tym ustrzec.

Gdy dowód osobisty został zgubiony

Jeżeli zgubiliśmy dowód osobisty, w takim przypadku powinniśmy udać się do urzędu gminy, gdzie zgłoszenia utraty dowodu. Może być to dowolny urząd gminy, nie tylko ten, który wydał dowód. Formalność możemy załatwić też przez internet, gdy korzystamy z platformy ePUAP lub mamy bezpieczny podpis elektroniczny. Tak samo postępujemy, gdy dowód został zniszczony.

Otrzymamy wtedy pismo, które informuje o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego, które będzie ważne do czasu wydania nowego dowodu. Nie jest ono dokumentem tożsamości, ale będzie pomocne w załatwianiu różnych spraw.

Gdy dowód został skradziony
W tym przypadku warto zgłosić dodatkowo zawiadomienie na policji – może być to dowolny posterunek. Wówczas informacja będzie przekazana do Centralnej Kartoteki Rzeczy Utraconych w Wyniku Przestępstwa.

Jako potwierdzenie otrzymamy wtedy zaświadczenie zgłoszenia kradzieży dowodu, które również będzie pomocne przy załatwianiu spraw urzędowych.

Gdzie zgłosić utratę dowodu, gdy jesteśmy za granicą?

Jeśli dowód zgubiliśmy lub został on ukradziony podczas naszego pobytu za granicą, wówczas konieczne będzie udanie się do polskiego konsulatu. Konsul przekaże wtedy informacje do urzędu gminy wydającego dowód, a urząd od razu go unieważni. Otrzymamy też potwierdzenie zgłoszenia.

Gdy nie mamy możliwości udania się do konsulatu, w takim przypadku zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego możemy załatwić pocztą lub faksem.

Nie zapomnij o powiadomieniu banku
Do pewności warto również o kradzieży lub zagubieniu dowodu powiadomić bank. Może być to dowolny bank, nie tylko ten, w którym mamy swoje konto.

Wówczas przedstawmy dokument z policji lub urzędu gminy, a informacja zostaje umieszczona w bazach danych, z których korzystają banki przy udzielaniu pożyczek czy kredytów. Poprośmy też o potwierdzenie, że poinformowaliśmy bank o utracie dowodu.