Zadzwoń: 22 4 600 300 801 40 40 40

Zwrot towaru przy zakupie przez internet

Zwrot towaru przy zakupie przez internet

Lubisz kupować przez internet? W takim przypadku na pewno wiesz, że jako e-konsument masz możliwość dokonania zwrotu towaru. Nie każdy z nas jednak wie dokładnie, w jakich przypadkach jest to możliwe. Jak zwracać nieudane zakupy internetowe?

Zakupy w sieci są obecnie szybkie, proste i wygodne. Jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nie każdy zakup on-line może być w pełni udany. Przykładowo, może okazać się, że kolor kupionej w sieci bluzki nie odpowiada nam całkowicie albo poduszka ma nieprzyjemną fakturę.

W tych, a także w wielu innych przypadkach warto sprawdzić, czy mamy możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość i zwrotu towaru.

Kiedy możemy zwrócić towar kupiony on-line?

Przede wszystkim pamiętajmy o tym, że opcja zwrotu obowiązuje tylko wtedy, gdy kupujemy od sklepu, czyli od firmy. Zakup od osoby prywatnej na aukcji internetowej czy przez portale ogłoszeniowe nie daje nam możliwości zwrotu – w tym przypadku będziemy mogli skorzystać jedynie z reklamacji.

Towar możemy zwrócić także w określonym czasie. Przepisy wskazują, że w terminie 14 dni kalendarzowych musimy wtedy złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Warto przy tym zaznaczyć, że zwrot towaru oraz złożenie oświadczenia to dwie różne czynności i nie muszą pokrywać się ze sobą. Na oddanie towaru mamy niezwłocznie maksymalnie 14 dni od dnia, w którym odstąpiliśmy od umowy.

W przypadku zakupu rzeczy przez internet, termin na odstąpienie od umowy biegnie od dnia następującego po dniu, w którym rzecz została dostarczona.

Wobec tego możemy poinformować sklep o odstąpieniu od umowy 10. dnia od momentu otrzymania przesyłki, a potem w ciągu kolejnych 10. dni odesłać paczkę.

Pamiętajmy też o tym, że niektóre sklepy dają swoim klientom dłuższy czas na odstąpienie od umowy i dostarczenie rzeczy z powrotem – informacje znajdziemy na stronie internetowej sklepu.

Kto ponosi koszty związane z oddaniem towaru?

Przepisy wskazują, że konsument ponosi bezpośrednie koszty związane ze zwrotem rzeczy, chyba że sklep zgodził się je ponieść.

Warto także wskazać, że jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez sklep, wówczas sklep nie jest zobowiązany do zwrotu poniesionych przez konsumenta dodatkowych kosztów.

Co ważne, konsument dodatkowo ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towaru. Gdy jednak oddajemy przedmiot w takim samym stanie, w jakim go otrzymaliśmy, nie będziemy ponosili żadnych dodatkowych kosztów.

Jakich towarów nie możemy oddać?

Warto przy tym wskazać, że istnieją także takie przedmioty, których nie możemy oddawać. Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi, gdy rozpakował on zapieczętowane opakowanie oraz w przypadku nagrań dźwiękowych, wizualnych, programów komputerowych w zapieczętowanym opakowaniu.

Prawo zwrotu też nie obejmuje też rzeczy wykonanych na indywidualne zamówienie dla konsumenta, rzeczy ulegających szybkiemu zepsuciu i mających krótki termin przydatności do użycia, rzeczy nierozłącznie połączonych z innymi rzeczami.