Zadzwoń: 22 4 600 300 801 40 40 40

Zwrot zakupów w sklepie internetowym

Zwrot zakupów w sklepie internetowym

Aktualnie konsumenci mają 14 dni od momentu otrzymania towaru na to, aby złożyć oświadczenie w sklepie internetowym, że odstępują od umowy. Nie ma wtedy potrzeby podawania powodów takiej decyzji. Nie od każdej umowy zawartej przez internet będziemy mogli jednak odstąpić w taki właśnie sposób.

Jednym z głównych praw konsumentów, którzy robią zakupy przez internet, jest możliwość dokonania zwrotu, czyli odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny. Takie prawo gwarantuje nam Ustawa o prawach konsumenta. Dotyczy ona osób fizycznych. Wobec tego, wtedy, gdy zakupiliśmy ubranie, które nie pasuje na nas, wtedy będziemy mogli dokonać zwrotu.

W jakim terminie możemy dokonać zwrotu?

Konsument, który dokonał zawarcia umowy na odległość, może w terminie 14 dni od otrzymania paczki odstąpić od tej właśnie umowy. Bieg tego terminu zaczyna się od otrzymania rzeczy przez konsumenta lub inną wskazaną przez niego osobę trzecią, na przykład kogoś z rodziny, kto odebrał paczkę.

Wobec tego bieg ten nie zaczyna się od momentu nadania paczki przez sklep. W przypadku usług kupowanych on-line termin liczy się z kolei od dnia zawarcia umowy.

Sposób i skutki odstąpienia od umow

Aby odstąpić od umowy zawartej na odległość, musimy złożyć u przedsiębiorcy odpowiednie oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Musimy zrobić to w terminie 14 dni (dawniej 10 dni). Najczęściej trzeba przygotować pismo, ale niektóre firmy pozwalają też na odstąpienie od umowy drogą elektroniczną.

Po uzyskaniu oświadczenia o odstąpieniu przez przedsiębiorcę, ten ma obowiązek zwrócić mu dokonane przez niego płatności w terminie do 14 dni. Zwrot płatności ma miejsce z użyciem takiej samej metody. Konsument ma z kolei czas 14 dni od odstąpienia od umowy na nadanie rzeczy do sprzedającego (liczy się moment wysyłki).

Zapłata za wysyłkę przy zwrocie towaru

Co ważne, jeśli odsyłamy przedmiot samodzielnie, na początku ponosimy koszty wysyłki, ale w myśl nowego prawa sprzedawca ma obowiązek zwrócić nam te koszty. Obowiązuje tutaj jednak limit.

Sprzedawca musi oddać opłatę tylko za najtańszą opcję przesyłki dostępną w danej ofercie. Gdy klient zdecyduje się na droższy środek transportu, wówczas nie otrzyma zwrotu różnicy pomiędzy kosztem wybranej dostawy a najtańszym sposobem transportu, ale jedynie zwrot za najtańszy transport.

Kiedy nie jest możliwe odstąpienie od umowy i zwrot towaru?

Ustawa przewiduje jednak wyjątki, gdy chodzi o zwrot towaru. Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje wtedy, gdy zamawiamy przedmiot na indywidualne zamówienie. Konsument nie może też odstąpić od umowy w sytuacji, gdy zakupił przedmiot w zapieczętowanym opakowaniu, którego nie możemy ze względów higienicznych czy ochrony zdrowia wykorzystać ponownie. Prawo do zwrotu nie przysługuje nam też, gdy kupujemy rzeczy ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności do spożycia.

Musimy też pamiętać o tym, żeby oddawać przedmioty, które nie noszą śladów używania, dlatego jeżeli chcemy je zobaczyć, powinniśmy robić to delikatnie. Oddać powinniśmy wszystkie element wchodzące w skład paczki.