Zwrot towaru kupionego w sklepie stacjonarnym

3 min czytania

Przy zakupach w sklepach stacjonarnych obowiązują nieco inne zasady niż przy zakupach w sklepach internetowych. Prawo wyróżnia zakupy w siedzibie firmy oraz zakupy poza siedzibą przedsiębiorstwa. Realizując zakupy w siedzibie firmy konsument ma mniejsze prawa dotyczące możliwości rezygnacji z zakupionych produktów.

Zwrot towaru kupionego w sklepie stacjonarnym

Gdy realizuje się zakupy w sklepach internetowych można dokonać zwrotu produktu do czternastu dni od momentu dokonania zakupu. Klient nie musi podawać powodu dokonania zwrotu produktu i ma prawo do uzyskania zwrotu środków finansowych za dokonany zakup. Natomiast przy zakupach w sklepach stacjonarnych jest to zakup dokonywany w siedzibie firmy.

Klient nie ma prawa do dokonania zwrotu produktu, który jest niezgodny z opisem sprzedawcy. Natomiast w przypadku zakupu produktu zgodnego z opisem to czy produkt można oddać zależy od sprzedawcy. Warto jest w takim przypadku sprawdzić między innymi, jaki jest regulamin danego sklepu. W poszczególnych sklepach tworzone są regulaminy, które prezentują informacje czy zwrot produktu w ogóle jest dopuszczalny.

Przed dokonaniem zakupu warto również dowiedzieć się, czy w regulaminie danego sklepu możliwe jest zrealizowanie zwrotu.

Prawa konsumenckie przy zwrocie produktów

Gdy zamierza się zrealizować zwrot produktu ważne jest poznanie praw konsumenckich. W prawie konsumenckim jest dokładnie wskazane kiedy klient ma prawo do skorzystania ze zwrotu. Zimowa pożyczka

Po pierwsze jest to prawo dotyczące reklamacji. W ramach tego prawa sprzedawca ma zobowiązanie naprawienia produktu, który jest uszkodzony fabrycznie, czyli nie można go użytkować zgodnie z przeznaczeniem. Jednocześnie gdy sprzedawca nie ma możliwości zrealizowania naprawy produktu wówczas klient ma prawo do zwrotu środków finansowych lub do wymiany produktu uszkodzonego na taki, który będzie działał zgodnie z opisem. Jednocześnie produkty mogą podlegać oddaniu na podstawie rękojmi.

Korzystanie z rękojmi jest niezależne od prawa do reklamacji. Z rękojmi można korzystać nawet w przypadku produktów, które są uszkodzone fabrycznie, a nie zostały zakupione z zapewnieniem gwarancji.

Zwrot produktu w sklepie stacjonarnym

Brak możliwości zwrotu produktu w sklepie stacjonarnym chroni sprzedawcą. Taka ochrona dotyczy między innymi tego, że wiele produktów nie może być zwróconych w stanie, w którym zostały zakupione.

Klienci muszą zatem dokonywać zakupów w sposób rozsądny. Nie oznacza to jednak, że na wielu rynkach produktowych można zwracać w poszczególnych sklepach produkty. Dotyczy to między innymi sklepów odzieżowych. Wiele sklepów informuje klientów już po wejściu do sklepu, że produktów zakupionych nie można zwracać po odejściu od kasy.

Jednak wielu sprzedawców oferuje klientom możliwość dokonania zwrotu. Są takie sklepy, które pozwalają na zapewnienie wymiany kupionego produktu, co bywa rozwiązaniem choćby w przypadku zakupu ubrania, które jest za małe czy za duże pod kątem wymiarów. Jednocześnie znaleźć można także takie sklepy, które pozwalają na zapewnienie oddania kupionych produktów w formie choćby ubrań, co jednak zawsze jest indywidualną decyzją sprzedającego.