Jak skorzystać z gwarancji? Poradnik
3 min czytaniaGwarancja udzielana jest obecnie na wiele różnych produktów – otrzymamy ją na smartfon, telewizor, na lodówkę, a nawet na obuwie czy meble. Gwarancja jest zabezpieczeniem dla konsumenta – gdy coś stanie się z produktem, wtedy będzie mógł otrzymać on wsparcie producenta. Jednak z gwarancją związane są też określone wymogi, o których powinniśmy pamiętać.
Spis treści
Zacznijmy od tego, że wielu z nas myli gwarancję z rękojmią. Gwarancja jest dobrowolnym świadczeniem producenta na rzecz konsumenta, z kolei rękojmia jest związana z przepisami prawnymi dotyczącymi ochrony konsumentów. Zatem może być tak, że dany produkt ma jednocześnie gwarancję oraz rękojmię, ale może mieć też tylko rękojmię, ponieważ producent po prostu nie udziela gwarancji.
Ponadto pamiętajmy o tym, że warunki gwarancji ustala właśnie producent. Oczywiście, nie powinny być one niezgodne z przepisami prawa, niemniej jednak to od niego zależy, jak rozpatrywane będą roszczenia klientów. Rękojmia z kolei jest regulowana przepisami prawa.
Jak długo trwa ochrona gwarancyjna?
Najczęściej kojarzymy gwarancję z okresem 2 lat. Rzeczywiście, w tym przypadku producenci zazwyczaj dają produktom ochronę 2-letnią, ale nie jest to regułą. Może zdarzyć się, że producent na określone produkty daje znacznie dłuższą gwarancję, na przykład trwającą przez 5 lat czy nawet 10 lat. W przypadku wysokiej jakości produktów zdarzają się również gwarancje dożywotnie.
Z drugiej strony gwarancja może być znacznie krótsza, na przykład często na baterię w telefonie otrzymamy tylko półroczną gwarancję. Dokładne informacje o okresach gwarancji będziemy mogli znaleźć w umowie gwarancyjnej dołączanej do produktu.
Kiedy możemy skorzystać z gwarancji?
Jak zostało już wcześniej wskazane, gwarancja jest dobrowolnym świadczeniem producenta, zatem on sam określa, na jakich warunkach korzystanie z gwarancji jest możliwe.
Standardowo gwarancja pomoże nam wtedy, gdy doszło do awarii czy uszkodzenia produktu, ale nie z naszej winy. Przykładowo, problemy wynikają wtedy z wad materiałowych czy konstrukcyjnych. Zatem z gwarancji nie skorzystamy wtedy, gdy samodzielnie wywołaliśmy usterkę, na przykład zalaliśmy telefon, wypraliśmy buty w pralce, chociaż producent tego zakazał.
Dokładne informacje o tym, w jakich sytuacjach możemy skorzystać z gwarancji, a w których jest ona wyłączona, są zapisane w dokumencie gwarancyjnym.
Jak wszcząć procedurę gwarancyjną?
Gdy chcemy skorzystać z gwarancji, wówczas zajrzyjmy do dokumentu gwarancyjnego. Znajdziemy w nim informacje o tym, jak postępować. Pamiętajmy o tym, że gwarancja jest świadczeniem producenta, ale nie sklepu – sklep odpowiedzialny jest za rękojmię. Właśnie dlatego najczęściej musimy skontaktować się z producentem. Robimy to telefonicznie, listownie czy obecnie przez internet – na stronach producentów najczęściej znajdziemy odpowiednie formularze do zgłoszenia roszczenia gwarancyjnego.
W przypadku niektórych produktów do klienta zamawiany jest kurier, który odbiera przedmiot, więc nie musimy nigdzie go dostarczać. Czasami na miejsce przyjeżdża też specjalista, który wykonuje naprawę u klienta. Jednak może też zdarzyć się, że sami musimy zadbać o dostarczenie przedmiotu do producenta – osobiście lub przez pocztę albo kuriera.
Czas rozpatrywania zgłoszenia jest określany przez producenta – czasami to kilka dni, innym razem kilka tygodni.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Zbita szybka w telefonie potrafi skutecznie utrudnić życie, szczególnie gdy wykorzystujemy go nie tylko do rozrywki czy kontaktów ze znajomymi, ale również do pracy. Wystarczy jeden nieuważny ruch, a konieczna będzie wymiana wyświetlacza. Niestety nie jest to tania usługa i w niektórych przypadkach może przewyższyć cenę nowego telefonu. Dlatego sprawdzamy, ile kosztuje wymiana wyświetlacza w telefonie
Czytaj więcej
Walentynki, czyli święto miłości pozwala celebrować uczucie z partnerem lub partnerką, ale także z rodziną, przyjaciółmi, dziećmi, a nawet samemu ze sobą. Podpowiadamy, jak można uczcić ten wyjątkowy dzień – na bogato i budżetowo, ale zawsze romantycznie
Czytaj więcej
W niektórych firmach pozabankowych są dostępne pożyczki, w ramach których nie są sprawdzane bazy. Dla osób, które mają problem ze spłatą zadłużeń to ostatnia szansa na uzyskanie finansowania. Jeśli rozsądnie podchodzisz do swoich finansów, to pożyczek bez BIK i BIG lepiej unikać. Sprawdź, dlaczego i z jakiego powodu historia kredytowa jest tak ważna.
Czytaj więcej