Odszkodowanie za błędy medyczne. Kiedy się należy?

Odszkodowanie za błędy medyczne. Kiedy się należy?

Błędy w sztuce lekarskiej zdarzają się. W takim przypadku pacjent nie jest jednak pozostawiony sam sobie – może walczyć o uzyskanie odszkodowania za błędy medyczne. Kiedy jest to możliwe?

Odszkodowanie lub zadośćuczynienie za błędy w sztuce lekarskiej dotyczą zasadniczo dwóch przypadków – niewłaściwej diagnozy oraz błędów popełnionych podczas badań i zabiegów.

Sprawę tego rodzaju najlepiej prowadzić razem z doświadczonym adwokatem, ponieważ zajmowanie się nią samodzielnie może nie dać oczekiwanych rezultatów – tutaj liczy się znajomość przepisów i skuteczność.

Nieodpowiednia diagnoza lekarska

Jednym z błędów w sztuce lekarskiej jest tak zwany błąd diagnostyczny – polega on na postawieniu niewłaściwej diagnozy przez lekarza. Ocena, czy doszło do takiego właśnie błędu, zależy od biegłego lekarza danej specjalności. Będzie on mógł w stanie wskazać, czy błędna diagnoza mogła spowodować uszczerbek na zdrowiu pacjenta.

Lekarze mają obowiązek postępowania zgodnie z zasadami wiedzy lekarskiej oraz należytą starannością. Jednak nie odpowiadają zasadniczo za wystąpienie takiego, a nie innego efektu, na przykład wyleczenia chorego. Za błąd lekarski może również zostać uznane zaniechanie, na przykład brak zlecenia odpowiednich badań w celu postawienia właściwej diagnozy, brak weryfikacji badań.

Błędy w trakcie zabiegów

Również błędy w sztuce lekarskiej dotyczą prowadzonych przez lekarzy zabiegów i badań. Gdy nie będą one wykonane zgodnie z wymogami, wtedy pacjenta także może domagać się odpowiedniego odszkodowania i zadośćuczynienia.

Warto przy tym wskazać, że odszkodowanie możliwe jest do uzyskania także wtedy, gdy lekarz w sposób zawiniony wywoła śmierć pacjenta.

Zadośćuczynienia pieniężnego pacjent może dochodzić też wskutek:

• nieudostępnienia dokumentacji medycznej

• zawinionego ujawnienia danych zawartych w dokumentacji medycznej prezentującej stan zdrowia i sposób leczenia oraz inne informacji o pacjencie

• nieinformowania pacjenta o stanie jego zdrowia

• udzielenia określonych świadczeń zdrowotnych bez zgody pacjenta

• nieposzanowania intymności i godności pacjenta podczas udzielania świadczeń

Przedawnienie

Warto przy tym wskazać, że w określonym czasie dochodzi do przedawnienia roszczenia. Okres przedawnienia zależny jest przede wszystkim od rodzaju błędu lekarskiego.

Roszczenie o naprawienie szkody mija z upływem 3 lat od dnia, w którym pacjent dowiedział się o szkodzie oraz o osobie, która jest zobowiązana do jej naprawienia. Termin ten nie może być jednak dłuższy niż 10 lat od chwili, w której nastąpiło zdarzenie.

Wyjątek dotyczy sytuacji, w której szkoda jest wynikiem występku albo zborni, na przykład lekarz w zawiniony sposób doprowadzi do śmierci pacjenta, ciężkiego uszczerbku na jego zdrowiu, narazi go na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub życia.

W takich okolicznościach pacjent ma termin 10 lat na złożenie pozwu od dnia, w którym przestępstwo zostało popełnione, bez względu na to kiedy dowiedział się o osobie odpowiedzialnej pozwu o odszkodowanie lub zadośćuczynienie.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Inspektorem ochrony danych jest Agnieszka Rzycka-Osiej, e-mail: iod@aasapolska.pl

Aasa Standard - Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej. Rzeczywista roczna stopa oprocentowania dla reprezentatywnego przykładu pożyczki w wysokości 2500 zł (całkowita kwota kredytu) na okres 36 miesięcy wynosi 45,68%. Rata miesięczna od 121,47 zł. Roczna stopa oprocentowania 18.50% (stopa zmienna). Całkowity koszt pożyczki: 1789,04 zł (w tym: odsetki od kwoty pożyczki – 791,54 zł, prowizja 997,50 zł). Całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta to 4289,04 zł. Stan na dzień 02.02.2024 r.                                                                           

Aasa z Pakietem Gold - Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej. Rzeczywista roczna stopa oprocentowania dla reprezentatywnego przykładu pożyczki w wysokości 4800 zł (całkowita kwota kredytu) na okres 36 miesięcy wynosi 45,68%. Rata miesięczna od 233,21 zł. Roczna stopa oprocentowania 18,50% (stopa zmienna). Całkowity koszt pożyczki: 3435,02 zł (w tym: odsetki od kwoty pożyczki – 1519,82 zł, prowizja 1915,20 zł). Całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta to 8235,02 zł. Stan na dzień 02.02.2024 r. Pożyczka z dobrowolnym Pakietem Medycznym. Opłata za dobrowolny Pakiet Medyczny: 1400 zł.                                          

Aasa z Pakietem Premium - Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej. Rzeczywista roczna stopa oprocentowania dla reprezentatywnego przykładu pożyczki w wysokości 7100 zł (całkowita kwota kredytu) na okres 36 miesięcy wynosi 45,68%. Rata miesięczna od 344,95 zł. Roczna stopa oprocentowania 18,50% (stopa zmienna). Całkowity koszt pożyczki: 5081,09 zł (w tym: odsetki od kwoty pożyczki – 2248,19 zł, prowizja 2832,90 zł). Całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta to 12181,09 zł. Stan na dzień 02.02.2024 r. Pożyczka z dobrowolnym Pakietem Językowym. Opłata za dobrowolny Pakiet Językowy: 2000 zł.        

Aasa z Pakietem Biznes - Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej. Rzeczywista roczna stopa oprocentowania dla reprezentatywnego przykładu pożyczki w wysokości 10700 zł (całkowita kwota kredytu) na okres 36 miesięcy wynosi 45,68%. Rata miesięczna od 519,85 zł. Roczna stopa oprocentowania 18,50% (stopa zmienna). Całkowity koszt pożyczki: 7657,45 zł (w tym: odsetki od kwoty pożyczki – 3388,15 zł, prowizja 4269,30 zł). Całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta to 18357,45 zł. Stan na dzień 02.02.2024 r. Pożyczka z dobrowolnym Pakietem Medycznym. Opłata za dobrowolny Pakiet Medyczny: 3200 zł.                                     

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.

Aasa Polska S.A. jest agentem ubezpieczeniowym wpisanym do Rejestru Agentów Ubezpieczeniowych pod numerem 11228955/A. Rejestr Agentów Ubezpieczeniowych znajduje się pod linkiem: https://rpu.knf.gov.pl/

Ochronę ubezpieczeniową dla Klientów Aasa Polska S.A. świadczy  Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A.; ul. Topiel 12, 00-342 Warszawa; www.nn.pl; Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy; XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego KRS 0000028131, NIP: 526-030-50-06; Kapitał zakładowy: 59 460 000 zł, wpłacony w całości.
 

Usługi medyczne dla Klientów Aasa Polska S.A. świadczy JP Medica Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Piękna 24/26A, 00-549 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy z siedzibą w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000836368, NIP 7010977674, REGON 385867261 o kapitale zakładowym w wysokości 200 000 zł. 
 
JP Medica Sp. z o.o. jest podmiotem leczniczym wpisanym do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego pod numerem 000000228622.
 

Usługi telekomunikacyjne dla Klientów Aasa Polska S.A. świadczy Polska Grupa Konsultingowa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Mokotowska 15A/16, 00-640 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245406, NIP: 5272487651, REGON: 140277411, kapitał zakładowy w wysokości: 500.000 złotych (w całości opłacony), wpisana do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod numerem 13252, będąca dostawcą usług w rozumieniu art. 2 pkt 27 lit. a Prawa Telekomunikacyjnego.

Usługi telekomunikacyjne dla Klientów Aasa Polska S.A. świadczy również Privee Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Mokotowska 15A/16, 00-640 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0001029112, NIP: 7011138042, REGON: 524943799, kapitał zakładowy w wysokości: 5 000,00 zł, wpisana do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod numerem 13282, będąca dostawcą usług w rozumieniu art. 2 pkt 27 lit. a Prawa Telekomunikacyjnego.

Kurs językowy dla Klientów Aasa Polska S.A. realizowany jest przez Tele-Nauka Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, przy ul. Piękna 24/26 A, 00-549 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców, prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000762801, NIP: 5842779937, o kapitale zakładowym w wysokości 100 000 zł.