Rękojmia a gwarancja - czym się różnią?
3 min czytaniaPrawo obowiązujące w krajach Unii Europejskiej pozwala konsumentom na dokonanie reklamacji towaru w określonym czasie od momentu zakupu. Towar możemy zareklamować na dwa sposoby – możemy skorzystać z rękojmi lub z gwarancji. Na czym polega różnica pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami?
Spis treści
Gdy kupujemy jakiś produkt, najczęściej oczekujemy, że posłuży nam on przez dłuższy czas. Może jednak zdarzyć się, że zaczyna od sprawiać problemy, na przykład psuć się, niszczeć, rozpadać. Wtedy jako konsumenci mamy określone prawa, z których możemy skorzystać.
Najlepiej wtedy dokonać reklamacji – to ogólne określenie zgłoszenia niezgodności towaru z umową. Reklamację możemy zrealizować na dwa sposoby, a mianowicie poprzez rękojmię lub na podstawie gwarancji, gdy została ona udzielona.
Podstawowa różnica między rękojmią a gwarancją
Przede wszystkim różnica ta bazuje na fakcie, że rękojmia jest realizowana na bazie przepisów prawa, natomiast gwarancja wynika z dobrej woli gwaranta, którym najczęściej jest producent, ale może być to też importer czy dystrybutor.
Rękojmia obowiązuje na wszystkie towary i udziela ją sprzedawca. Z kolei gwarancję oferuje gwarant i nie zawsze jest ona dostępna dla wszystkich towarów. Gwarant może też określić czas obowiązywania gwarancji – mogą być to 2 lata, może być to pół roku, ale możemy mieć też do czynienia z gwarancją dożywotnią. Rękojmia z kolei, która też określana jest często mianem reklamacji, daje nam 2 lata od momentu kupna produktu. Gdy wykryjemy wadę w ciągu roku od zakupu, wtedy uznaje się, że istniała ona w dniu sprzedaży.
Warto przy tym wskazać, że nie ma dyktowanej przez prawo umowy gwarancyjnej. To, co zaoferuje nam producent w ramach gwarancji, zależy tylko od niego. Czasami gwarancja jest bardzo korzystna, innym razem może okazać się, że lepiej wyjdziemy wtedy, gdy skorzystamy z rękojmi.
Czego możemy się domagać?
Zarówno rękojmia, jak i gwarancja mają inne warunki. W związku z tym możemy domagać się też określonego sposobu rozwiązania sprawy. Obowiązują również inne terminy, o których piszemy poniżej.
W ramach rękojmi klient ma możliwość:
• naprawy
• wymiany produktu na nowy
• obniżenia ceny produktu
• odstąpienia od umowy, gdy wada była istotna
Wybór jest już zależny od konsumenta. Przykładowo wtedy, gdy konsument zażądał obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy ze sprzedawcą, a sprzedawca nie uwzględni takiego roszczenia, wtedy powinien on usunąć wadę lub wymienić produkt na nowy niezwłocznie.
Jakie są terminy?
Na ustosunkowanie się do reklamacji w ramach rękojmi sprzedający ma 14 dni – gdy w tym czasie nie odpowie, nasze roszczenia są uznane. Gdy odpowie, ale decyzja nie zgadza się z naszym zdaniem, wtedy możemy wnieść kolejne pismo lub zwrócić się do lokalnego rzecznika konsumentów.
W przypadku gwarancji z kolei producent najczęściej oferuje możliwość naprawy lub wymianę produktu na nowy. Możemy też często skorzystać z dodatkowych usług, na przykład wsparcia serwisowego w domu. Nie ma jednak terminu, w którym producent powinien ustosunkować się do naszych żądań, dlatego może trwać to dłużej niż w przypadku rękojmi.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Zbita szybka w telefonie potrafi skutecznie utrudnić życie, szczególnie gdy wykorzystujemy go nie tylko do rozrywki czy kontaktów ze znajomymi, ale również do pracy. Wystarczy jeden nieuważny ruch, a konieczna będzie wymiana wyświetlacza. Niestety nie jest to tania usługa i w niektórych przypadkach może przewyższyć cenę nowego telefonu. Dlatego sprawdzamy, ile kosztuje wymiana wyświetlacza w telefonie
Czytaj więcej
Walentynki, czyli święto miłości pozwala celebrować uczucie z partnerem lub partnerką, ale także z rodziną, przyjaciółmi, dziećmi, a nawet samemu ze sobą. Podpowiadamy, jak można uczcić ten wyjątkowy dzień – na bogato i budżetowo, ale zawsze romantycznie
Czytaj więcej
W niektórych firmach pozabankowych są dostępne pożyczki, w ramach których nie są sprawdzane bazy. Dla osób, które mają problem ze spłatą zadłużeń to ostatnia szansa na uzyskanie finansowania. Jeśli rozsądnie podchodzisz do swoich finansów, to pożyczek bez BIK i BIG lepiej unikać. Sprawdź, dlaczego i z jakiego powodu historia kredytowa jest tak ważna.
Czytaj więcej