Przelew na błędny numer konta bankowego
Dzisiaj przelew możemy zrobić szybko i wygodnie przez internet. Aktualnie praktycznie każdy bank udostępnia swoim klientom serwisy transakcyjne pozwalające na prowadzenie obsługi konta przez internet. Tam możemy sprawdzić swoje saldo, możemy również robić przelewy i korzystać z innych usług. Co jednak zrobić wtedy, gdy wysłaliśmy przelew na nieodpowiednie konto bankowe?
Popełnienie błędu przy wypełnianiu formularza przelewu może zdarzyć się każdmu z nas. Najczęściej to problem wtedy, gdy przepisujemy dane ręcznie, a nie kopiujemy z wiadomości czy strony. W takim przypadku istnieje ryzyko, że środki trafią nie do tej osoby, do której chcielibyśmy je przekazać.
Najnowsza Ustawa o usługach płatniczych wskazuje, że banki przeprowadzają przelewy tylko na podstawie wskazanego numeru rachunku. Musimy jednak wypełniać też pozostałe pola, ponieważ wtedy możemy dodatkowo ochronić się przed ryzykiem popełnienia błędu. Wiele banków pozwala wtedy na zapisanie odbiorców lub serwis automatycznie zapamiętuje te dane – wystarczy wtedy tylko wybrać odbiorcę przelewu, gdy już wcześniej wykonywaliśmy płatność na jego konto.
Jakie błędy popełniamy przy przelewach?
Przy wykonywaniu przelewu możemy popełnić kilka różnych błędów – możemy podać błędne dane odbiorcy, na przykład jego nazwę czy adres, możemy też wpisać nieprawidłowi numer rachunku odbiorcy, a także źle określić kwotę przelewu.
Gdy podamy złe dane odbiorcy – jego imię i nazwisko lub też niepoprawny adres zamieszkania, ale dobry numer konta, wtedy bank zrealizuje przelew na konto o wskazanym numerze, nawet wtedy, gdy dane nie będą zgadzały się całkowicie. Z kolei wtedy, gdy podamy zły numer rachunku, środki trafią na niewłaściwe konto, jeżeli takie istnieje, albo zostaną do nas zwrócone, jeśli okaże się, że konto o takim numerze nie jest zarejestrowane.
Warto przy tym wskazać, że numery rachunku są specjalnie skonstruowane. Gdy błędnie wpiszemy cyfry, wtedy suma kontrolna dla numeru może nie zgadzać się i przelew nie zostanie zrealizowany. Wtedy bank wyświetla komunikat i nie dopuszcza do wykonania przelewu.
Co wtedy, gdy wykonamy przelew na błędny rachunek?
Jeśli wysłaliśmy już przelew i zauważyliśmy, że numer rachunku nie jest odpowiedni, w takim przypadku powinniśmy jak najszybciej skontaktować się z bankiem – najlepiej telefonicznie. Istnieje możliwość anulowania lub cofnięcia zlecenia płatniczego, gdy transakcja nie została jeszcze potwierdzona przez bank i oczekuje na realizację.
Gdy jednak przelew został już zatwierdzony przez bank i zrealizowany, wtedy mamy jeszcze jedną deskę ratunku. Za pośrednictwem banku możemy wystosować do posiadacza rachunku wiadomość z żądaniem zwrotu przelewu. Wówczas w takim dokumencie określa się wysokość kwoty do zwrotu, termin zwrotu, a także numer rachunku, na który należy wykonać przelew.
Może też zdarzyć się, że osoba, która otrzymała pomyłkowy przelew, nie chce zwrócić pieniędzy. Wtedy należy skierować sprawę do sądu i wystąpić z powództwem o zapłatę. Wtedy większość osób, które dostały pieniądze, zwraca je polubownie.