Fast fashion i fast food – lepiej z nich zrezygnuj!

Fast fashion i fast food – lepiej z nich zrezygnuj!

Zjawiska fast food chyba nie trzeba już nikomu przedstawiać. Z każdej strony jesteśmy otoczeni barami szybkiej obsługi. O każdej porze dnia i nocy możemy pozwolić sobie na ekspresową dawkę węglowodanów i tłuszczy w postaci niskiej jakości przetworzonego jedzenia. Mimo świadomości złego wpływu opisywanego fast food’u na nasze życie, jego miłośników wciąż przybywa.

Tego typu miejsca od zawsze cieszą się dużą popularnością w niemal wszystkich krajach na świecie.

Czym zatem jest fast fashion i czy ma coś wspólnego z fast foodem? Do czego prowadzą i dlaczego powinniśmy z nimi zwolnić? Na czym polega fenomen tak wysokiej liczby miłośników niezdrowego jedzenia oraz branży fast fashion? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziecie w dzisiejszym wpisie.

Uwaga! Czytanie tego artykułu może sprawić, że przestaniecie tak bardzo lubić zakupy. Czytacie dalej na własną odpowiedzialność. My tylko lojalnie informujemy – Wasze finanse, portfel i konto bankowe gorąco zachęcają Was do lektury :) Jesteście jeszcze z nami? :) Zaczynamy!

Nowe kolekcje, wyprzedaże i ekstra promocje…

… i tak nawet kilka razy w ciągu jednego miesiąca. Jak to jest, że marki potrafią wydać kilka kolekcji, podczas jednego sezonu? Po co to robią? Czy zastanawialiście się kiedyś, jak to możliwe, żeby ogromne światowe sieciówki były w stanie nadążyć z wytworzeniem tak dużej ilości ubrań?

To właściwy moment, by zadać sobie pytanie – czy my, kupujący potrzebujemy takich ilości ubrań? Spójrzmy na zawartość swoich szaf. Coraz więcej z nas kupuje ubrania z wyprzedaży, które później wiszą nieużywane na wieszaku, niekiedy nawet z metkami!

Ubrania są coraz tańsze, dlatego nasze zakupy bywają nieprzemyślane. Kupujemy rzeczy, które już mamy. Tym sposobem rośnie góra ubrań, a co za tym idzie śmieci, jakie produkujemy. A jaka to informacja dla producentów? Skoro ubrania są kupowane masowo, to jeszcze bardziej masowo należy je produkować za coraz niższe koszty i tak oto błędne koło szybkiej mody się zamyka. Niestety jest to koło, w którym szacunek do ludzkiej pracy i sama jakość ubrań nie mają nic do powiedzenia. Niestety.

Nie ceruj, kup nowe – kup! Kup! Kup!

Rekordowa ilość produkowanych ubrań przekłada się na ich niską jakość. Producentom zależy na tym, aby tanio sprzedać ubranie, które po chwili nie będzie już nadawało się do noszenia. Po co? Aby konsument, czyli Ty mógł, a nawet musiał kupić sobie nowe. Czy to nie brzmi logicznie? To przecież takie proste.

Kto w obecnych czasach słyszał o cerowaniu skarpet, czy naszywaniu łat na jeansy? No właśnie – nikt! To się już po prostu nie opłaca i wymaga czasu, którego przecież nie mamy! Wygodniej jest wejść do sklepu i kupić kolejną, nową rzecz za grosze, ze świadomością, że po pierwszym, drugim – no maksymalnie trzecim praniu będzie do wyrzucenia. „To nic, kupię kolejną!” – pomyśli każdy kupujący. W ten sposób kupujemy po to, żeby za chwilę wyrzucić i kupić coś nowego.

Reakcją na to zjawisko jest japońska filozofia Wabi-Sabi, która zachęca do naprawiania zepsutych rzeczy i niewyrzucania ich. To co, że spodnie są już przetarte, albo w tym sezonie nikt nie nosi rurek? Przydadzą się – jak to mawiały nasze babcie :) Niemodne dzisiaj rurki za kilka sezonów znowu będą królowały na ulicach, a z przetartych jeansów można zrobić szorty.

Powstrzymywanie się od kupowania wyzwala kreatywność!

Podobnie jest z jedzeniem – szybko wcale nie oznacza dobrze!

Łatwo dostępne bary szybkiej obsługi oferują zawsze ten sam smak w tej samej cenie, niezależnie od szerokości geograficznej i pory dnia.

Co więcej, oferowane produkty są przygotowywane w taki sposób, by smak uzależniał konsumenta. To dlatego bary typu fast-food często pękają w szwach, a ich goście zachwycają się smakiem oferowanych potraw i chętnie wracają.

Niska jakość użytych produktów, przekłada się na proporcjonalnie niską cenę dań, jakie kupujemy. Niestety zarobki pracowników takich barów często są niewielkie, a godziny pracy bardzo wydłużone.

Dlatego następnym razem, kiedy będziesz chciał wyskoczyć na frytki lub burgera, zastanów się, czy w okolicy nie ma pysznej alternatywy. I wcale nie mówimy o zamianie frytek na soczewicę, ale zamianie burgera z fast-foodu na burgera z jakościowego foodtrucka lub dobrej burgerowni.

Jak z tym walczyć?

Powstaje coraz więcej firm, które przeciwstawiają się powstawaniu słabej jakości jedzenia oraz ubrań. To tak zwane produkty slow fashion i slow food. Producenci zapewniają, że podczas procesu produkcji tych towarów, zostały zachowane wszelkie normy, regulujące warunki pracy i wynagrodzenia pracowników.

Produkty typu slow kosztują więcej, jednak ich jakość znacznie odbiega od tych, które dostać możemy w popularnych marketach i galeriach handlowych. Nieporównywalnie zdrowsze składniki i lepsza jakość surowców, z jakich są tworzone wpływa na trwałość tekstyliów i smak jedzenia typu slow.

Jeśli więc zależy nam na własnym zdrowiu i środowisku oraz chcemy mieć wpływ na zaprzestanie wykorzystywania pracowników w fabrykach światowych potentatów, podejmijmy słuszną decyzję. Zacznijmy żyć według zasad slow. To się opłaci nam wszystkim!

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Inspektorem ochrony danych jest Agnieszka Rzycka-Osiej, e-mail: iod@aasapolska.pl

Aasa Standard - Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej. Rzeczywista roczna stopa oprocentowania dla reprezentatywnego przykładu pożyczki w wysokości 2500 zł (całkowita kwota kredytu) na okres 36 miesięcy wynosi 45,68%. Rata miesięczna od 121,47 zł. Roczna stopa oprocentowania 18.50% (stopa zmienna). Całkowity koszt pożyczki: 1789,04 zł (w tym: odsetki od kwoty pożyczki – 791,54 zł, prowizja 997,50 zł). Całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta to 4289,04 zł. Stan na dzień 02.02.2024 r.                                                                           

Aasa z Pakietem Gold - Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej. Rzeczywista roczna stopa oprocentowania dla reprezentatywnego przykładu pożyczki w wysokości 4800 zł (całkowita kwota kredytu) na okres 36 miesięcy wynosi 45,68%. Rata miesięczna od 233,21 zł. Roczna stopa oprocentowania 18,50% (stopa zmienna). Całkowity koszt pożyczki: 3435,02 zł (w tym: odsetki od kwoty pożyczki – 1519,82 zł, prowizja 1915,20 zł). Całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta to 8235,02 zł. Stan na dzień 02.02.2024 r. Pożyczka z dobrowolnym Pakietem Medycznym. Opłata za dobrowolny Pakiet Medyczny: 1400 zł.                                          

Aasa z Pakietem Premium - Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej. Rzeczywista roczna stopa oprocentowania dla reprezentatywnego przykładu pożyczki w wysokości 7100 zł (całkowita kwota kredytu) na okres 36 miesięcy wynosi 45,68%. Rata miesięczna od 344,95 zł. Roczna stopa oprocentowania 18,50% (stopa zmienna). Całkowity koszt pożyczki: 5081,09 zł (w tym: odsetki od kwoty pożyczki – 2248,19 zł, prowizja 2832,90 zł). Całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta to 12181,09 zł. Stan na dzień 02.02.2024 r. Pożyczka z dobrowolnym Pakietem Językowym. Opłata za dobrowolny Pakiet Językowy: 2000 zł.        

Aasa z Pakietem Biznes - Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej. Rzeczywista roczna stopa oprocentowania dla reprezentatywnego przykładu pożyczki w wysokości 10700 zł (całkowita kwota kredytu) na okres 36 miesięcy wynosi 45,68%. Rata miesięczna od 519,85 zł. Roczna stopa oprocentowania 18,50% (stopa zmienna). Całkowity koszt pożyczki: 7657,45 zł (w tym: odsetki od kwoty pożyczki – 3388,15 zł, prowizja 4269,30 zł). Całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta to 18357,45 zł. Stan na dzień 02.02.2024 r. Pożyczka z dobrowolnym Pakietem Medycznym. Opłata za dobrowolny Pakiet Medyczny: 3200 zł.                                     

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.

Aasa Polska S.A. jest agentem ubezpieczeniowym wpisanym do Rejestru Agentów Ubezpieczeniowych pod numerem 11228955/A. Rejestr Agentów Ubezpieczeniowych znajduje się pod linkiem: https://rpu.knf.gov.pl/

Ochronę ubezpieczeniową dla Klientów Aasa Polska S.A. świadczy  Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A.; ul. Topiel 12, 00-342 Warszawa; www.nn.pl; Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy; XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego KRS 0000028131, NIP: 526-030-50-06; Kapitał zakładowy: 59 460 000 zł, wpłacony w całości.
 

Usługi medyczne dla Klientów Aasa Polska S.A. świadczy JP Medica Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Piękna 24/26A, 00-549 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy z siedzibą w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000836368, NIP 7010977674, REGON 385867261 o kapitale zakładowym w wysokości 200 000 zł. 
 
JP Medica Sp. z o.o. jest podmiotem leczniczym wpisanym do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego pod numerem 000000228622.
 

Usługi telekomunikacyjne dla Klientów Aasa Polska S.A. świadczy Polska Grupa Konsultingowa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Mokotowska 15A/16, 00-640 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245406, NIP: 5272487651, REGON: 140277411, kapitał zakładowy w wysokości: 500.000 złotych (w całości opłacony), wpisana do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod numerem 13252, będąca dostawcą usług w rozumieniu art. 2 pkt 27 lit. a Prawa Telekomunikacyjnego.

Usługi telekomunikacyjne dla Klientów Aasa Polska S.A. świadczy również Privee Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Mokotowska 15A/16, 00-640 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0001029112, NIP: 7011138042, REGON: 524943799, kapitał zakładowy w wysokości: 5 000,00 zł, wpisana do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod numerem 13282, będąca dostawcą usług w rozumieniu art. 2 pkt 27 lit. a Prawa Telekomunikacyjnego.

Kurs językowy dla Klientów Aasa Polska S.A. realizowany jest przez Tele-Nauka Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, przy ul. Piękna 24/26 A, 00-549 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców, prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS: 0000762801, NIP: 5842779937, o kapitale zakładowym w wysokości 100 000 zł.