Zadzwoń: 22 4 600 300 801 40 40 40

Zwrot zakupów z internetu – kto za niego płaci?

Zwrot zakupów z internetu – kto za niego płaci?

Przy zakupach internetowych zdarza się, że chce się skorzystać ze zwrotu zakupionego produktu. Oczywiście każdy konsument ma prawo przy zakupach zdalnych skorzystać z możliwości zwrócenia pozyskanego produktu poza siedzibą sprzedawcy.

Ów termin wynosi czternaście dni na taki zwrot bez konieczności podania przyczyny. 

 

Gdy korzysta się ze zwrotu towaru w Internecie można tego dokonać w ciągu czternastu dni od daty zakupu. Jednocześnie klient nie musi podawać żadnej przyczyny a jednocześnie nie ponosi kosztów takiego zwrotu towaru. Jest to różnica w stosunku do zakupów w sklepach stacjonarnych, gdzie ze względu na realizowanie zakupów w siedzibie firmy nie ma możliwości zwrotu bez zgody sprzedawcy. W wielu sklepach takie zwroty nie są zupełnie dostępne.

Natomiast w internetowych sklepach zwrot bez podania przyczyny przysługuje z mocy prawa co jest elementem ochrony klientów. Jednocześnie trzeba brać pod uwagę, że sprzedawca musi przestrzegać prawa konsumentów przy zakupach internetowych. Większość sprzedawców przedstawia informacje o możliwości dokonania zwrotu przez klientów produktów przy zakupach.

Wynika to również z tego, że brak takiej informacje wydłuża okres czternastu dni, czyli okres możliwego do dokonania zwrotu zakupionych w sieci produktów. Wówczas taki okres wynosi dwanaście miesięcy od dnia upływu przysługującego okresu czternastu dni na zwrot.

 

Koszty zwrotu

 Konsument nie może być obciążany kosztami zwrotu. Oczywiście zmienia się to w przypadku gdy klient doprowadził do zmniejszenia wartości rzeczy, czyli doszło do uszkodzenia przedmiotu choćby poprzez korzystanie z przedmiotu, który wykraczał poza konieczny do stwierdzenia charakteru produktu, cech oraz funkcjonowania pozyskanej rzeczy.

Klient nie jest obciążany takimi kosztami w przypadku gdy sprzedawca nie przedstawił informacji o tym, że klientowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zakupu internetowego. Jednak gdy produkt nie został nawet rozpieczętowany wówczas na konsumenta nie mogą być nakładane żadne dodatkowe opłaty ze strony sprzedawcy za dokonanie zwrotu produktu.

 

Koszty przesyłki

Do kosztów zwrotu produktu zakupionego w sieci można natomiast zaliczyć koszty przesyłki. O ile wskazane jest, że koszty przesyłki dostarczającej produkt do klienta pokrywa sprzedawca o tyle koszty za przesyłkę zwracającą produkt do sprzedawcy opłaca klient. Przedsiębiorca musi jednak zwrócić jedynie taką kwotę za przesyłkę, która stanowi równowartość najtańszego sposobu doręczenia przesyłki do klienta. W przypadku gdy konsument wybrał takie sposób dostarczenia przesyłki, który był bardziej kosztowny to sprzedawca nie musi zwracać pełnej kwoty poniesionych na taką przesyłkę środków finansowych.

Przykładowo jeśli klient wybrał przesyłkę w formie kurierskiej a produkt mógł być dostarczony zwykłym listem wówczas sprzedawca może zwrócić jedynie środki finansowe za list zwykły. Jednocześnie opłata za dokonanie zwrotu w zakresie przesyłki nie jest ponoszona przez konsumenta jedynie gdy sprzedawca nie poinformował go o konieczności poniesienia takiej opłaty przy zwrocie produktu.

Ten wpis znajduje się w kategorii