Co zrobić, gdy zgubimy kartę płatniczą?

3 min czytania

Chyba każdy z nas korzysta obecnie z kart płatniczych. Dzięki nim możemy szybko i wygodnie płacić nie tylko w sklepach, ale też w internecie. Karty płatnicze są też bezpieczną formą płatności, gdy przestrzegamy określonych zasad. Co jednak powinniśmy zwrócić wtedy, gdy zgubimy kartę płatniczą?

Co zrobić, gdy zgubimy kartę płatniczą?

Swojej karty płatniczej powinniśmy pilnować jak oczka w głowie. Nie powinniśmy też przechowywać razem z nią numeru PIN, ponieważ wtedy, gdy nasz portfel zostanie skradziony, wtedy możemy narazić się na utratę wszystkich pieniędzy na swoim koncie. Oczywiście, również w sytuacji, gdy nasza karta zostanie skradziona lub zgubimy, także powinniśmy szybko zacząć działać – zastrzeżenie karty to pierwsza czynność, którą powinniśmy wykonać.

Gdzie udać się po zagubieniu karty płatniczej?

Zgłoszenie zagubienia karty płatniczej możemy wykonać na kilka różnych sposobów – możemy zrobić to osobiście w placówce banku, możemy też zadzwonić na specjalną infolinię lub zrobić to przed internet, gdy mamy dostęp do sieci. Zgłoszenie zagubienia karty przez internet lub przez telefon jest możliwe także wtedy, gdy przebywamy poza granicami kraju, na przykład na wakacjach czy w delegacji.

W swoim telefonie warto mieć zapisany numer do banku, na który będziemy mogli zadzwonić w razie utraty karty. Możemy też skorzystać z numeru +48 828 828 828, który jest międzynarodowym numerem służącym do szybkiego zastrzeżeni karty płatniczej, nawet gdy nie znamy numeru swojego banku. Na podany numer możemy zadzwonić z każdego kraju, niezależnie od godziny. Następnie wymawiamy nazwę swojego banku, a system dokonuje przekierowania nas na infolinię naszego banku, gdzie możemy zastrzec kartę.

Czy można otrzymać zwrot pieniędzy z karty, która została wykorzystana przez złodzieja? Zimowa pożyczka

Obowiązujące przepisy wskazują, że bank ponosi odpowiedzialność za nieautoryzowane operacje prowadzone naszym koncie, o ile doszło do nich już po zastrzeżeniu naszej karty. Wobec tego wtedy otrzymamy zwrot wszystkich pieniędzy niezależnie od tego, ile straciliśmy.

Gdy jednak chodzi o transakcje przed zastrzeżeniem karty, bank odpowiada jedynie za transakcje wyższe niż 150 euro. Co więcej, nie będziemy mogli skorzystać z takiej właśnie opcji wtedy, gdy do nieautoryzowanych płatności doszło z naszej winy, na przykład nie chroniliśmy wystarczająco naszego kodu PIN, pożyczyliśmy komuś kartę, zwlekaliśmy z jej zastrzeżeniem.

Również użytkownicy posiadający karty zbliżeniowe nie mogą liczyć na uzyskanie całej kwoty. Gdy chodzi o nieuprawnione transakcje przed zastrzeżeniem karty, wtedy bank bierze odpowiedzialność tylko w przypadku kwot powyżej 50 euro.

Ubezpieczenie karty płatniczej

Wiele banków oferuje obecnie specjalne ubezpieczenia kart płatniczych. Są one dodatkową usługą, która kosztuje niewiele. W tym przypadku towarzystwo ubezpieczeniowe rekompensuje nam utratę tej części pieniędzy, za które bank nie ponosi odpowiedzialności.

Warto jednak dokładnie zapoznać się z umową takiego ubezpieczenia, ponieważ może zdarzyć się, że uzyskanie pieniędzy nie będzie takie proste, jak się nam wydaje.