Kradzież dowodu osobistego – co zrobić?
Dowód osobisty jest dokumentem tożsamości, który nie powinien trafić nigdy w niepowołane ręce. W przeciwnym przypadku możemy narazić się na poważne konsekwencje, które mogą być bardziej dotkliwe niż strata samych pieniędzy.
Z dowodu osobistego korzystamy wtedy, gdy chcemy poświadczyć swoją tożsamość. Dokument okazujemy między innymi w bankach, urzędach, na poczcie, przy zakupach, gdy chcemy nabyć produkt dozwolony od 18. roku życia, wtedy, gdy musimy wylegitymować się, a to tylko kilka sytuacji.
Kradzież dowodu osobistego może być w związku z tym dużym kłopotem. Nie tylko będziemy musieli zastrzec dokument, ale też wyrobić sobie nowy. Niestety, rzadko kiedy udaje się odzyskać dowód, a nawet jeżeli do tego dochodzi, to już po czasie, gdy mamy już nowy dokument.
Możliwe konsekwencje utraty dowodu:
• wzięcie na nasze dane pożyczki w banku
• zakupienie na raty drogich przedmiotów
• wykorzystanie przy legitymowaniu się przy jeździe bez biletu
• podpisanie umowy abonamentowej na nasze dane
W związku z powyższym przy utracie dowodu możemy mieć różne problemy, których odkręcenie będzie kosztowało nas sporo czasu oraz nerwów. Zwykle ci, których dowód został wykorzystany w powyższych sytuacjach, dowiadują się o tym wtedy, gdy na swój adres otrzymują wezwania do zapłaty. Takim sytuacjom możemy jednak zapobiegać – najważniejsze jest jak najszybsze zgłoszenie sprawy odpowiednim organom.
Gdzie zgłosić kradzież dowodu osobistego?
Przede wszystkim powinniśmy udać się na policję i tam przedstawić swoją sytuację. Policjant spisze wtedy nasze dane oraz notatkę dotyczącą okoliczności kradzieży dowodu. Otrzymamy pismo potwierdzające nasze zgłoszenie. Będzie on bardzo pomocny wtedy, gdy będziemy musieli udowodnić sytuację, w której się znaleźliśmy.
O utracie dowodu powinniśmy też poinformować najbliższy organ gminy albo placówkę konsularną. W tych placówkach będziemy mogli też dokonać wyrobienia nowego dowodu osobistego.
Także warto poinformować o utracie dowodu tożsamości bank. Co ważne, możemy zrobić to w każdym banku, nie tylko w tym, w którym mamy rachunek. Wówczas pracownik banku będzie mógł wprowadzić do Centralnej Bazy Danych Systemu DZ informację o tym, że dowód jest ukradziony i tym samym zablokować możliwość wzięcia pożyczki czy kredytu na nasze dane.
Co wtedy, gdy dowód osobisty się odnajdzie?
Jeżeli już zastrzegliśmy nasz dowód osobisty, ale okazało się, że dokument się odnalazł, nie powinniśmy z niego już korzystać. W bazach figuruje on jako utracony, dlatego wtedy, gdy będziemy się nim sami posługiwali, możemy także narazić się na kłopoty. W takiej sytuacji możemy oddać go organowi, który wydał dokument.
Gdy sami znajdziemy dowód osobisty należący do innej osoby, możemy albo poszukać osoby, która jest jego właścicielem, albo możemy zanieść go na najbliższy posterunek policji lub do urzędu gminy lub placówki konsularnej. W razie braku takich instytucji w pobliżu możemy też przekazać go innemu organowi administracji publicznej, a wtedy będzie on przekazany właściwemu organowi w celu unieważnienia.