Zakupy on-line – kiedy można dokonać zwrotu?
Przez internet możemy kupić wiele przedmiotów – ubrania, buty, meble, jedzenie czy elektronikę. Przepisy prawa regulują zakupy on-line, a dokładnie zawieranie umów na odległość. Jednym z praw przysługujących konsumentom jest prawo do zwrotu. Kiedy dokładnie możemy dokonać zwrotu w sklepie internetowym?
Kupujemy przez internet ubranie, ale okazuje się, że tak naprawdę nie leży z dobrze albo jego kolor jest inny niż na stronie sklepu. Jeśli transakcja odbyła się ze sklepem on-line – firmą, która prowadzi sklep, wtedy mamy możliwość dokonania zwrotu, czyli odstąpienia od umowy.
Uwaga! Odstąpienie od umowy przy zakupach internetowych nie musi odbywać się wtedy, gdy kupujemy od osoby prywatnej, czyli innego konsumenta. Wówczas nie przysługuje nam prawo do odstąpienia umowy, ale sprzedający może pójść nam na rękę i przyjąć zwrot. Zatem jeśli kupujemy coś na aukcji on-line albo przez ogłoszenie od osoby prywatnej, zwrot nam nie przysługuje.
Kiedy możemy dokonać zwrotu towaru przez internet?
Przepisy wskazują, że mamy możliwość dokonania zwrotu za zakupy w terminie 14 dni kalendarzowych od następnego dnia, w którym otrzymaliśmy zakupiony przedmiot. Nie musimy przy tym uzasadniać takiej decyzji, ale niektórzy sprzedający pozwalają na zaznaczenie, jaki był powód zwrotu, na przykład przedmiot był za mały, inny niż na stronie.
Warto przy tym wskazać, że niektóre sklepy pozwalają na dokonanie zwrotu w dłuższym terminie, na przykład 30 dni czy nawet 100 dni. Więcej o terminach piszemy poniżej.
Pamiętajmy o tym, że towar zwrócony powinien być w takim samym stanie, w jakim go otrzymaliśmy, zatem nie powinien być używany, powinien posiadać również wszystkie elementy, oryginalne opakowanie, metki. Gdy chcemy go rozpakować, przymierzyć, powinniśmy zrobić to ostrożnie.
Jaką formę powinno mieć odstąpienie od umowy?
Różne sklepy mają różne procedury związane ze zwrotem. Najczęściej konieczne jest przygotowanie pisma, w którym oświadczamy o odstąpieniu od umowy. Takie pisma najczęściej znajdują się na stronach internetowych sklepów, ale możemy też znaleźć je on-line.
Niektóre sklepy ułatwiają klientom zwroty i wymagają tylko zlecenia zwrotu on-line albo zaznaczenia odpowiedniej opcji w dokumentacji, która została dołączona do zamówienia.
Terminy odstąpienia od umowy
Jak wspomnieliśmy wcześniej, zgodnie z przepisami mamy 14 dni na odstąpienie od umowy. Termin ten dotyczy złożenia oświadczenia o tym, że chcemy odstąpić od umowy, zatem nie musimy jeszcze w tym terminie odsyłać paczki.
W terminie 14 dni, licząc od dnia następnego, w którym otrzymaliśmy przesyłkę (albo ostatnią rzecz, partię czy cześć, gdy zamówienie obejmowało kilka przesyłek), powinniśmy powiadomić sklep o chęci odstąpienia od umowy. Następnie mamy kolejne 14 dni na to, aby dostarczyć przedmiot do sprzedającego.
Przesyłka przy zwrocie
Przepisy wskazują, że przy zwrocie koszt przesyłki pokrywa konsument, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść. Wiele większych sklepów pokrywa koszty zwrotów, wysyłając także do klientów firmy kurierskie, które je odbierają – dzięki temu klient nie musi już ponosić żadnych dodatkowych kosztów.
Jeśli musimy zwrócić przedmiot samodzielnie, wówczas najlepiej odesłać go najtańsza możliwą przesyłką poleconą albo paczką, ponieważ zgodnie z przepisami sklep ma obowiązek zwrócić nam koszty związane z najtańszym sposobem dostarczenia przesyłki.