Bankomat zatrzymał kartę. Co zrobić?
Idziesz do bankomatu, aby wypłacić pieniądze. Wkładasz kartę, wybierasz odpowiednie przyciski, aby pobrać gotówkę, ale… nie otrzymujesz pieniędzy i bankomat zatrzymuje twoją kartę. Taka sytuacja może przydarzyć się każdemu z nas. Co powinniśmy wtedy zrobić?
Karta pozwala nam na łatwe wypłacanie pieniędzy z bankomatu oraz płacenie w sklepach. Nie musimy już udawać się do okienka banku, aby pobrać pieniądze – możemy zrobić to przez 24 godziny na dobę w różnych miejscach na terenie całej Polski i zagranicy.
Zatrzymanie karty w bankomacie może mieć kilka różnych powodów. Możemy wobec tego uniknąć takiego problemu, gdy wiemy, na co uważać.
Główne przyczyny zatrzymania karty w bankomacie:
• upłynięcie terminu ważności karty
• kilkukrotne błędne wprowadzenie kodu PIN
• brak odbioru karty przez długi czas
• awaria urządzenia
Gdy karta zostaje „połknięta” przez bankomat, pojawia się spory problem – w końcu zostajemy zarówno bez pieniędzy, jak i bez karty. Jeśli jeszcze nie przydarzyła ci się taka sytuacja, nie oznacza to, że nie może mieć miejsca. Warto więc wiedzieć, co powinniśmy zrobić w takim przypadku.
Gdy karta została zatrzymana w bankomacie swojego banku
Jeżeli korzystaliśmy z bankomatu w swoim banku, bezpośrednio w placówce, możemy po prostu wejść do niej i przedstawić pracownikowi swoją sytuację. Często zatrzymaną kartę możemy łatwo odzyskać. W tym celu będziemy musieli przedstawić swój dowód tożsamości oraz podpisać odpowiednie oświadczenie.
Gdy bankomat nie znajduje się przy placówce, powinniśmy skontaktować się z numerem infolinii znajdującym się na naklejce na bankomacie. Odpowiednie informacje mogą pojawić się również na ekranie bankomatu.
Karta przechowywana jest w bankomatach przez określony czas – najczęściej jest to 10 dni roboczych. Gdy w tym czasie nie zostanie ona odebrana, wówczas przekazywana jest do zniszczenia.
Gdy karta została zatrzymana w obcym bankomacie
Może jednak zdarzyć się tak, że karta zostanie zatrzymana w bankomacie innego banku lub bankomacie obsługującym karty różnych banków. Wtedy również powinniśmy skontaktować się z firmą zarządzającą bankomatem, której dane znajdziemy na urządzeniu.
Warto jednocześnie dla bezpieczeństwa dokonać zastrzeżenia karty – dotyczy to zarówno bankomatów za granicą, jak i w Polsce. W ten sposób zminimalizujemy ryzyko nielegalnego wykorzystania karty i ochronimy swoje pieniądze. Kartę możemy zastrzec telefonicznie, internetowo albo w placówce banku. Jednocześnie możemy złożyć wniosek o wydanie nowej karty.
Międzynarodowy numer pozwalający na zastrzeżenie karty to (+48) 828 828 828 – jest on czynny całodobowo i możemy skontaktować się z nim z każdego miejsca na świecie, zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.
Warto jednocześnie wskazać, że nie zawsze możemy odzyskać kartę zatrzymaną w obcym bankomacie. Niektórzy właściciele bankomatów nie oddają zatrzymanych kart bez względu na powód zatrzymania, ale po prostu dokonują ich zniszczenia. Wobec tego i tak będziemy musieli wystąpić o nową kartę.