Misseling - czym jest, jak się ustrzec?

Misseling - czym jest, jak się ustrzec?

Gdy decydujemy się na zakup od sprzedającego, wówczas mamy nadzieję, że dołoży on wszelkich starań, aby transakcja była w pełni udana. Niestety, w praktyce możemy spotkać się również z nieuczciwą sprzedażą, która w języku angielskim określana jest jako misselling. Czym dokładnie jest misselling i w jaki sposób możemy się przed nim ustrzec?

Nieuczciwi sprzedający mogą znaleźć się w każdej branży. W przypadku missellingu mówimy dokładnie o branży finansowej, z którą stykamy się regularnie, na przykład podczas zaciągania pożyczek, kredytów, zawierania umów ubezpieczeniowych.

Swoje przyczyny misselling ma w szczególności w chęci zysku. Firmy oraz sprzedawcy dążą do tego, aby sprzedać jak najwięcej, a w tym celu posuwają się do nierzetelnych działań. Pracownicy banków, firm ubezpieczeniowych dążą do tego, aby wyrobić normę i zyskać jak najwięcej na prowizji. W rezultacie cierpią na tym klienci, którzy wierzą im i często nie czytają umów, w których zapisy są już inne niż wyjaśnienia sprzedawcy.

Czym jest nieuczciwa sprzedaż?

Pojęcie nieuczciwej sprzedaży jest dość szerokie. Mogą na nią składać się mogą zarówno zachowania, jak i procedury handlowe oraz działania marketingowe, które mają na celu wprowadzenie konsumentów w błąd.

Przykładowe zachowania zaliczane do nieuczciwej sprzedaży to wprowadza konsumenta w błąd co do mechanizmu funkcjonowania oferowanego produktu, brak dokładnej informacji o funkcji i zastosowaniu danego produkty. Także mogą być to wprowadzająca w błąd reklama lub broszura, która nie obejmuje ważnych informacji informacje na temat danego produktu finansowego czy ubezpieczeniowego.

pozyczka-online-na-lato

Wobec tego wtedy, gdy zawarliśmy umowę o pożyczkę gotówkową, a potem okazało się, że jej koszty są znacznie wyższe niż te wskazane przez sprzedającego, padliśmy ofiarą missellingu. Także ma to miejsce wtedy, gdy sprzedawca powie nam coś innego niż w umowie, na przykład wprowadzi nas błąd dotyczący zakresu polisy ubezpieczeniowej.

Jak możemy ustrzec się przed missellingiem?

Nikt z nas nie chciałby narazić się na misselling. Najprostszym sposobem, aby nie paść ofiarą takiego oszustwa, jest dokładne zapoznanie się z umową danego produktu finansowego czy ubezpieczeniowego. Niestety, takie umowy są dość zawiłe, pisane sformalizowanym językiem, mogą liczyć nawet kilkadziesiąt stron.

Gdy nie potrafimy samodzielnie przeanalizować, czy umowa jest bezpieczna i nie zawiera groźnych zapisów, możemy poprosić o to inne osoby. Pomóc może nam ktoś z rodziny, znajomych, możemy też zapytać o wątpliwe dla nas zapisy na forach internetowych albo skorzystać z pomocy radcy prawnego albo adwokata.

Co wtedy, gdy staliśmy się ofiarą missellingu?

Osoby, które stały się ofiarami nieuczciwej sprzedaży, mogą skorzystać z przysługującej im ochrony prawnej. Obecnie obowiązujące prawo zabrania także missellingu.

Gdy potrzebujemy wsparcia, możemy skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub zgłosić sprawę do Rzecznika Finansowego, który zajmuje się także sprawami dotyczącymi ubezpieczeń.

Pożyczkodawcą jest Aasa Polska S.A., ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa. NIP: 5252528111, Regon 146017266 zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000411939 Kapitał zakładowy 42 000 000 zł (wpłacony w całości).

Aasa Standard - Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej. Rzeczywista roczna stopa oprocentowania dla reprezentatywnego przykładu pożyczki w wysokości 4 500 zł (całkowita kwota kredytu) na okres 36 miesięcy wynosi 71,12 %. Rata miesięczna od 271,18 zł. Roczna stopa oprocentowania (stopa stała) 7,2%. Całkowity koszt pożyczki: 5 019,41 zł (w tym: odsetki od kwoty pożyczki – 530,66 zł, prowizja 4 488,75 zł). Całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta to 9 519,41 zł. Stan na dzień 30.06.2021 r.

Aasa Standard z Pakietem Korzyści - Warunkiem udzielenia pożyczki jest pozytywny wynik oceny zdolności kredytowej. Rzeczywista roczna stopa oprocentowania dla reprezentatywnego przykładu pożyczki w wysokości 4300 zł (całkowita kwota kredytu) na okres 36 miesięcy wynosi 64,86%. Rata miesięczna od 148,68 zł. Roczna stopa oprocentowania (stopa stała) 7,2%. Całkowity koszt pożyczki: 4 856,33 zł (w tym: odsetki od kwoty pożyczki – 567,08 zł, prowizja 4 289,25 zł). Całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta to 9 156,33 zł. Stan na dzień 30.06.2021 r. Pożyczka z dobrowolnym ubezpieczeniem na życie. Składka dobrowolnego ubezpieczenia na życie: 1 238,40 zł. Składka jest kredytowana i opłacana jednorazowo.

Podmiotem właściwym do pozasądowego rozstrzygania sporu wynikającego z umowy zawartej pomiędzy konsumentem a Aasa Polska S.A. jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl.

W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy Aasa Polska S.A., a konsumentem, istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej tutaj. Platforma ODR ułatwia niezależne, bezstronne, przejrzyste, skuteczne, szybkie i sprawiedliwe pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.